بهترین راه برای بدست آوردن مشتریان بیشتر، معرفی به دیگران توسط مشتریهای فعلی شما می باشد.

تبلیغات می تواند هزینه بر وگران باشد. بخصوص برای کسب و کارهای کوچک که در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه می شوند. خوشبختانه شما میتوانید اطلاع رسانی و تبلیغات را از طریق روش های ارزان تر انجام دهید. مثل اینکه شما رو به دیگران معرفی کنند. البته این مشتری ها هستند که باید شرکت شما و آنچه که می فروشید را دوست داشته باشند تا به دیگران معرفی کنند. زمانی که آنها عاشق محصولات شما و خدمات شما هستند. آنها به تمام افرادی که می شناسند درباره ی تجربه ی خود می گویند و این کلید موفقیت شماست. شما باید روابط پایدار با آنها بسازید. این کار دشوار است در حالی که شما شخصا نمی توانید یک نفره با همه ی مشتری ها یتان تعامل ایجاد کنید. شما می توانید استراتژی هایی را که برای مشتریان خود اعمال می کنید، توسعه دهید. برای مثال می توانید ارتباط برقرار کردن با مشتریان شخصی را آغاز کنید. بدون در نظر گرفتن مقدار زیادی از زمان. روش های متداول کمک می کنند تا بیشتر از منابع محدود خود استفاده کنید. در اینجا چند نکته برای شروع  وجود دارد:

همواره مسیر ارتباطاتی با مشتریان را باز نگه دارید:

شما باید به طور مرتب با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. شما دوست ندارید که مشتری ها شما را فراموش کنند و شما باید مطمئن شوید که آنها در مورد اطلاعات جدید کسب و کار شما می دانند. زمانیکه مشتریان به طور مرتب کسب و کار شما را زیر نظر دارند و اطلاعات کسب می کنند، شما ناخودآگاه در ذهن آنان خواهید ماند و اول به سراغ شما می آیند کافیست خودتان باشید چون شما هم مثل همه هستید. فقط کافی است که مثل یک ربات عمل نکنید، حتی در صورت امکان نام و نام خانوادگی مشتریان را بدست بیاورید و برای اینکار از نظر سنجی استفاده کنید. به همه کارکنان خود آموزش دهید که مشتری ها را بشناسند و هنگامی که مشتریان می آیند در اسرع وقت کارشان را انجام دهند. اصلا مهم نیست که مشتری ها از چه طریقی با شما ارتباط برقرار می کنند که می تواند حضوری باشد یا شبکه های اجتماعی یا تلفن کردن و یا ایمیل زدن یا از هر طریقی دیگر زیرا شما باید سریع به آنها نشان دهید که مطلب را دریافت کرده اید. حتی اگر شما یک جواب کامل ندارید مشتری خود را بپذیرید. شما می توانید چیزی شبیه به این بگویید: من باید خواسته ی شمارو بررسی کنم و در اولین فرصت به شما اطلاع می دهم.

به مشتریان وفادار خود هدیه دهید:

به رسمیت شناختن آنها باعث خواهد شد که آنها حتی بیشتر از شما به فکر باشند. این هدایا میتوانند شامل هرچیزی باشند. شما می توانید کپن تخفیف ارائه دهید یا فروش ویژه پیشنهاد دهید. شما می توانید میزبان ویژه و انحصاری مناسبت های شادی بخش باشید. شما همچنین می توانید خبرنامه ای را ارسال کنید، که خدمات و محصولات مورد علاقه مشتریانتان باشد.

فراتر از انتظار مشتریان قدم بردارید:

هنگامی که شما بیشتر تلاش کرده و فوق العاده عمل کرده اید، یک تصویر عالی در نظر مشتریان ایجاد خواهید کرد. لازم نیست که بزرگ و بی عیب و نقص باشید. یک توجه ویژه شخصی باعث اثرات مثبت می شود. یک یادداشت، دست خط را همراه محصول یا خدمات قرار دهید یا شخصا مشکلات مشتری را راه اندازی کنید. مشتریان فراموش نمی کنند که چه کسانی برای آنها زمان گذاشته و مشکلاتشان را برطرف کرده.آنها علاقه بیشتری برای برای معرفی شما به دیگران دارند و تجربه ی مثبت خود را به اشتراک می گذارند.

به شکایات آنها گوش کنید:

زمان هایی که مشتری های ناراضی دارید، باید به شکایتشان گوش کنید. به آنها نشان دهید که اهمیت می دهید و برایشان ارزش قائل هستید. به عواطف، احساسات و نیازهایشان اهمیت دهید. صحبت کردن شما با مشتریانتان به شما این فرصت را خواهد داد که در صورت لزوم از خود دفاع کنید. شما باید آنها را به عنوان فرصت های رشد و بهبود خود بدانید.

کسب منافع مشترک:

منافع مشترک، یک پایه محکم برای ایجاد روابط با مشتریان است. از وجه اشتراک مشتری و کارتان با خبر باشید. به یاد داشته باشید مشتریان شما در ابتدا به دلایلی جذب برند شما شده اند. هنگامیکه شما می دانید مشتریان از چه چیزی لذت میبرند، شما می توانید در ایجاد روابط مستحکم تر بین خودتان و مشتری نقش مهمی ایفا کنید.

به همه مشتریان سرویس عالی ارائه کنید:

شما باید با تمام مشتریان خود با خدمات عالی پذیرایی کنید. به یک مشتری بهترین سرویس و به دیگری خدمات پایین تر ارائه ندهید. در صورتی که مشتری با شما رفتار خوبی ندارد، اصلا تفاوتی ندارد چون شما هنوز هم باید خدمات با کیفیت و عالی ارائه دهید. شما هرگز نمی دانید که چه کسی معرف نام تجاری شما خواهد شد.

سخن روز

اگر به دنبال موفقیت نروید خودش به دنبال شما نخواهد آمد .

مارو اکلینز